آموزش کاشت و نگهداری, مقالات, وبلاگ

آموزش کاشت بذر بلوبری 1

آموزش کاشت بذر بلوبری :

معرفی بلوبری 

آموزش کاشت بذر بلوبری : به طور کلی چهار مدل بلوبری وجود دارد که بر اساس ارتفاع آنها دسته بندی می شوند: highbush، lowbush، hybrid half-high و rabbiteye که ارقام تجاری و غیر تجاری دنیا زیر مجموعه ی این چهار سبک از بلوبری قرار دارند.

بذر بلوبری باید در سینی نشاء یا لیوان یکبار مصرف یا گلدان های کوچک کاشته شود و بعد از رشد به گلدان بزرگتر منتقل شود، کاشت بذر در زمین اصلی به طور مستقیم نتیجه ندارد.

آموزش کاشت بذر بلوبری

کاشت بلوبری

 

نکات آموزش کاشت بذر بلوبری :

همانطور که گفته شد کاشت بذر بلوبری خیلی ساده نیست و نیاز به مراقبت زیاد برای جوانه زنی و رشد دارد .

برای کاشت بذر بلوبری رعایت چند نکته بسیار ضروری و لازم است البته کافی نیست و تجربه مهم ترین بخش برای کاشت بذر بلوبری می باشد.

اگرچه بلوبری اغلب در مناطق سرد رشد می‌کند ولی دو نوع بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye را در مناطق گرم و معتدل نیز می‌توان کاشت. انتخاب یک مکان برای کاشت بلوبری که از نظر شرایط آب و هوایی، خاک و رطوبت مناسب باشد، باعث می‌شود که بلوبری بهترین رشد را داشته و بعد از یک سال میوه های بسیار خوشمزه ای تولید نماید.

 

خصوصیات مکان مناسب برای کاشت درختچه بلوبری

خصوصیات آب و هوایی :

هر دو بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye در مناطق گرم پرورش داده می‌شوند. به گفته مجله Sunset، بلوبری rabbiteye برای مناطق گرم و مرطوب مناسب تر است. در هنگام انتخاب بلوبری برای شرایط کاشت خاص، این مساله مهم است که بدانید ساعات سرما در آن منطقه چقدر است. یعنی باید بدانید در طول ماه های زمستان چند ساعت دمای هوای بین 0 تا 2 درجه سانتی گراد باقی می ماند.

برخی از ارقام بلوبری بوته بلند جنوبی مانند Gulf Coast و Misty، به کمتر از 300 ساعت سرما نیاز دارند. در حالی که ارقام دیگر مانند Jubilee به 500 تا 700 ساعت سرما نیاز دارند. چندین نوع از بلوبری rabbiteye مانند Powderblue و Premier، به ساعت کمتری سرما نیاز دارند و 100 تا 200 ساعت سرما برای رشد موفق آن ها کافی است.

نور و هوا :

بلوبری بهترین رشد را در آفتاب کامل دارد ولی می‌تواند سایه جزیی را هم تحمل کند. یک مکان که روزانه 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند را برای کاشت بلوبری انتخاب کنید. در باغ ها و مناطق جنگلی، بلوبری می‌تواند سایه درختان را تحمل کند اما نباید نزدیک به درختان دیگر کاشته شود،

زیرا ریشه بلوبری با ریشه درختان دیگر در به دست آوردن مواد مغذی و رطوبت دچار رقابت می‌شوند. همچنین از کاشت درختچه بلوبری در مکان هایی که معمولا خشک هستند و نور آفتاب در آن جا شدید است اجتناب کنید. در مکان هایی که در معرض باد قرار دارند نیز نباید گیاه بلوبری کاشته شود.

انتخاب مکان مناسب

بوته های بلوبری عمر طولانی دارند و بعضی بیش از 50 سال زندگی می‌کنند. یک مکانی را برای کاشت بلوبری انتخاب کنید که گیاه به طور دائم در آنجا بماند. برای تولید انواع میوه بلوبری شما باید در هر مکان دو گونه بلوبری بکارید تا بوته های بلوبری بتوانند گرده افشانی متقاطع انجام دهند. هر دو گونه بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye نیاز به گرده افشانی دارند. بلوبری هایی که در یک مکان کاشته می‌شوند باید زمان گل دهی و میوه دهی یکسانی داشته باشند.

 

آموزش کاشت بذر بلوبری

کاشت بلوبری

شرایط خاک

بلوبری یکی از گیاهانی است که خاک اسیدی را دوست دارد و بهترین رشد را در PH 4.8 تا 5.5 دارد، اما می‌تواند PH 3.5 تا 5.5 را نیز تحمل کند. مقیاس PH به معنای میزان یون هیدروژن موجود در خاک است. PH 6.5 تا 7 به معنای خنثی بودن است، در صورتی که PH پایین تر از این میزان باشد یعنی خاک اسیدی است و در صورتی که بالاتر از این مقدار باشد یعنی خاک قلیایی می باشد. از کیت های تست PH برای تغیین اسیدیته خاک می‌توان استفاده نمود، همچنین می‌توان یک نمونه از خاک را به یک آزمایشگاه برد و PH آن را تعیین نمود.

برای افزایش اسیدیته خاک می‌توان از گوگرد، سولفات آمونیوم و سولفات آهن استفاده کرد. خاک هایی که PH آن ها بیشتر از 7 است به سختی اسیدی می‌شوند و شما نباید گیاه بلوبری را در چنین خاکی بکارید. در خاک های لومی و شنی که زهکشی خوبی دارند و به طور مداوم مرطوب هستند، بلوبری بهترین رشد را دارد. پیت ماس و دیگر مواد ارگانیک، کیفیت خاک را بهبود می بخشند و اسیدیته خاک را نیز افزایش می دهند. در مناطقی که PH خاک در آنجا خنثی یا اسیدی است چاره کار این است که یک چاله به عمق 60 تا 90 سانتی متر و به عرض 180 سانتی متر در خاک حفر نموده سپس آن را با پیت ماس، کمپوست، شن و ماسه، اضافات پنبه دانه یا کنجاله سویا پر کنید تا برای کاشت بلوبری مناسب شود.

روش کاشت بذر بلوبری

فاصله :

هر دو بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye، درختچه های بزرگی هستند. بلوبری بوته بلند جنوبی زمانی که بالغ می‌شود، ارتفاع آن 180 سانتی متر و عرض آن 90 تا 120 سانتی متر می‌شود. بلوبری rabbiteye نیز زمانی که به بلوغ می‌رسد ارتفاع آن 3 تا 4.5 متر و عرض آن 2.5 تا 3 متر می‌شود. برای هر یک از درختچه های بلوبری بوته بلند جنوبی یک فضای 120 در 120 سانتی متر در نظر بگیرید و برای هر یک از درختچه های بلوبری rabbiteye یک فضای 210 در 210 سانتی متر انتخاب نمایید. با فراهم نمودن فضای کافی برای گیاه بلوبری نیاز به هرس کمتر می‌شود، همچنین فضای کافی باعث می‌شود در صورت وجود علف های هرز مشکلی برای گیاهان بلوبری به وجود نیاید و گیاه بلوبری و علف های هرز در به دست آوردن مواد مغذی با هم دچار رقابت نمی‌شوند.

 


 

آموزش کاشت بلوبری  :

آموزش کاشت بذر بلوبری

آموزش کامل کاشت بلوبری

1. در مناطق گرم، از درختچه ی بلوبری استفاده کنید.
متداول ترین نوع بلوبری به شکل درختچه تر از یکدیگر بکارید. میوه ی درختچه ی بلوبری برای تهیه ی دسر مناسب می باشد.

 

آموزش کاشت بذر بلوبری

آموزش کامل کاشت بلوبری

2. در مناطق با آب و هوای سرد، از بلوبری بوته ای استفاده کنید.
این گونه از بلوبری، در آب و هوای سرد انعطاف پذیری بیشتری دارد. این نوع بلوبری، بسیار مقاوم است و بلندی آن به 15 تا 45 سانتی متر می رسد.
بوته های بلوبری را با فاصله ی 0.6 متر از یکدیگر بکارید.
میوه ی این نوع بلوبری، کوچک و شیرین است؛ و برای تهیه ی کلوچه مناسب است.

 

آموزش کاشت بذر بلوبری

آموزش کامل کاشت بلوبری

3. در مناطق با آب و هوای گرم و خشک، از بلوبری چشم خرگوشی استفاده کنید.
این نوع بلوبری می تواند گرما و کم آبی را به خوبی تحمل کند. میوه ی این گیاه معمولا کوچکتر از میوه ی درختچه ی بلوبری است و نسبت به دیگر گونه ها،(در تابستان) دیرتر کامل و رسیده می شود.
بوته های بلوبری چشم خرگوشی را با فاصله ی 4.6 متر از یکدیگر بکارید.
اگر باغچه ی شما فضای کافی ندارد، می توانید به جای بلوبری چشم خرگوشی، بوته یا درختچه ی آن را بکارید.

 

آموزش کامل کاشت بلوبری

4.  اجازه دهید تا شکوفه های بلوبری گرده افشانی شوند.

در شکوفه های بلوبری، هر دو اندام نر و ماده وجود دارند.

اما این شکوفه ها همواره،خود به خود گرده افشانی نمی شوند. 

روش کاشت بذر بلوبری


آموزش کاشت بذر بلوبری

کاشت بلوبری:

برای کاشت بلوبری یک مکان آفتابی را انتخاب کنید. هر چند بلوبری مقاوم به سایه است ولی در شرایط آفتابی محصول بهتری تولید می کند.

بلوبری در خاک های اسیدی رشد می کند. pH خاک باید بین 5-4 باشد. می توان چند ماه قبل از کاشت خاک را با مخلوط کردن میزان کمی سولفور گرانوله اسیدی کرد. پیت ماس و همچنین پوست کاج هم میتواند به اسیدی شدن خاک کمک می کند.
در کاشت بلوبری باید در نظر داشت که بلوبری گیاهی با ریشه های کم عمق است در نتیجه نیاز به خاکی دارد که رطوبت را نگه دارد همچنین زهکشی خوبی داشته باشد.
قبل از کاشت مواد آلی را با خاک مخلوط کنید
بوته ها بهتر است در صورت امکان در اوایل بهار کاشته شوند. گیاهان 3-1 ساله انتخاب خوبی هستند. مطمئن باشید که از خزانه قابل اطمینانی خرید می کنید.
حفره هایی با عمق 20 اینچ و عرض 18 اینچ ایجاد کنید (در حدود دو برابر عرض و عمق ریشه های گیاه).
فاصله بین بوته ها در ردیف 5 فیت و فاصله بین ردیف ها حداقل 8 فیت باشد. یک مخلوط کاشت از دو قسمت لوم و یک قسمت پیت ماس، خاک اره یا کمپوست تهیه کرده، یک لایه از آن در کف حفره ریخته شود.
بوته را داخل حفره قرار دهید در حالی که ریشه ها گسترش یافته اند. نباید بوته را عمیق تر از زمانی که در گلدان کاشته می شود کاشت. حفره را با خاک پر کنید.
یک ماه بعد از کاشت بلوبری از کود استفاده کنید. از ½ انس کود 10-10-10 در اطراف بوته به فاصله 6 تا 12 اینچ از تاج بوته استفاده کنید.

آموزش کاشت بذر بلوبری

کاشت بلوبری در گلدان:

در حقیقت پرورش در گلدان از نظر حفاظت در برابر پرنده ها راحت تر است، بوته به بیماری ها مقاوم تر است، برداشت راحت تر بوده و هر زمان که نیاز است می توان آن را جا به جا کرد.

* استفاده از گلدان بزرگ با سوراخ هایی جهت زهکشی

* استفاده از خاک برای گیاهان اسید دوست مانند آزالیا و رودندرون و یا مخلوط خاک شنی و پیت ماس و کمپوست

* کاشت بوته داخل گلدان و آبیاری مناسب

* افزودن مالچ بر روی خاک

* قرار دادن گلدان در مکان آفتابی

* مرطوب نگه داشتن خاک

* در مناطق شمالی در طول زمستان گلدان بلوبری را باید در یک مکان محافظت شده قرار داد

روش کاشت بذر بلوبری

روش کاشت بذر بلوبری

در سایت کهکشان بذر انواع رقم های بذر بلوبری موجود بوده که میتوانید با روش هایی که در توضیح محصولات سایت مثل درشت آمریکایی و بلو کراپ موجود بوده که به راحتی می توانید تهیه نموده و از کاشت بلوبری در منزل و باغچه خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید